Op een zakelijke reis, of wanneer je single reist heb je vaak een betrouwbare huurauto nodig. Hoe kies je nu uit het grote aanbod met verhuurbedrijven? En wat zou je allemaal moeten weten? Een auto verhuurbedrijf met een grote vloot kan altijd handig zijn, zodat je eenvoudig en auto naar wens kan kiezen. De vraag rijst hoe je een auto kunt huren zonder gedoe voor de beste prijs.
Hiervoor volstaat het om een minimaal pakket aan documenten te hebben om een overeenkomst met een autoverhuurbedrijf te sluiten. Maar daar houden de nuances van autoverhuur niet op. Er zijn enkele punten waarmee je rekening moet houden voordat u naar een autoverhuurbedrijf gaat en nadat je een auto tot je beschikking hebt gekregen.
Geen gedoe en een snelle beslisser? Kijk dan eens bij Sunny Cars om zorgeloos een auto te huren.
Voorwaarden en vereisten voor autoverhuur
De lijst met documenten voor autoverhuur is klein. Individuen moeten een rijbewijs en paspoort in handen hebben. Juridische entiteiten hebben kopieën nodig van de wettelijke en samenstellende papieren die zijn gecertificeerd door een notaris, een paspoort van een bestuurder en vertegenwoordiger en een rijbewijs.
De minimumleeftijd van de bestuurder van een huurauto ligt in de meeste landen tussen 21 en 25 jaar, maar kan ook hoger zijn voor hogere voertuigklassen.
In sommige bestemmingsgebieden kan de minimumleeftijd worden verlaagd door een toeslag te betalen. Er kan ook een maximumleeftijd zijn, afhankelijk van het bestemmingsgebied.
De bestuurder moet minimaal één jaar, of in sommige landen twee jaar, in het bezit zijn van een geldig rijbewijs Klasse 3/Klasse B (Europese norm) of een gelijkwaardig rijbewijs; de bestuurder dient het originele rijbewijs samen met een geldig paspoort of identiteitskaart ter plaatse aan de wagenparkaanbieder te tonen.
Heb je een autoverzekering nodig?
Bij het afsluiten van een autohuurovereenkomst kunnen er verschillende opties voor verzekeringen worden aangeboden. Het belangrijkste verschil tussen hen is het bedrag van het eigen risico en de risico’s die de verzekering dekt.
Soort verzekering |
Wat zit erbij |
Franchise |
|
Autoschadeverzekering |
Autoverzekering tegen diefstal |
||
CDW (Collision Damage Waiver) |
+ | – | + |
SCDW (Super Collision Damage Waiver) |
+ | – | – |
LDW (Loss Damage Waiver) |
+ | + | + |
SLDW (Super Loss Damage Waiver) |
+ | + | – |
Het eigen risico is het maximale bedrag dat je betaalt bij een verzekerde gebeurtenis. De rest wordt gedekt door de verzekeringsmaatschappij. Het franchisebedrag kan op de kaart worden geblokkeerd totdat de auto wordt teruggebracht naar de verhuur of contant als borg wordt ingenomen.
Voordat u een verzekering kiest, moet u op de website van het bedrijf of bij de verhuurmanager nagaan wat al is inbegrepen in de kosten van het huren van een auto.
Bij sommige verhuurbedrijven is de basis CDW-schadeverzekering al in het huurbedrag inbegrepen. Maar het dekt mogelijk geen kleine schade (glas, krassen, enz.), waarvoor een behoorlijk bedrag van uw kaart zal worden afgeschreven bij het inleveren van de auto in geval van schade. Als alternatief kan u tegen een extra vergoeding een uitgebreide versie van de polis worden aangeboden.
Zorg ervoor dat u, voordat u de documenten verwerkt, nagaat welke risico’s worden gedekt door het type verzekering dat u hebt gekozen en welk eigen risico.
We raden u ten zeerste aan dit probleem van tevoren op te helderen, aangezien de verzekeringsvoorwaarden in verschillende landen en bedrijven kunnen verschillen. CDW kan dus alleen schade door een ongeval dekken, maar kan ook andere soorten schade dekken (van natuurrampen, aanvallen van dieren, voorwerpen die op auto’s vallen, enz.).
Sommige bedrijven bieden autoverhuur met verzekering inbegrepen. U betaalt niets bovenop de huur. Bijvoorbeeld – Sunny Cars. U kunt kennis maken met aanbiedingen van autoverhuur, soorten uitgebreide verzekeringen, en interessante plaatsen vinden om te reizen in verschillende landen in een handige applicatie Sunny2Go.
Wat te doen als zich een verzekerde gebeurtenis voordoet?
Stel je voor dat je in een onbekend land parkeert en de auto van iemand anders raakt. Of ze gingen ‘s ochtends naar de parkeerplaats bij het hotel en de ruiten van de auto waren kapot. Wat te doen? Waar te bellen? Iedereen weet dat in dergelijke situaties het belangrijkste is om kalm en gezond verstand te blijven. Maar een geschat plan van aanpak kan ook geen kwaad om te weten.
1. Neem contact op met het verhuurkantoor
2. Verzamel documenten
3. Neem contact op met de verzekeringsmaatschappij
4. Verzekeringsclaim aanvragen